Hankkeen aikana tehtyjä TVT-opetuskokeiluja

Tälle sivulle kootaan lyhyitä selostuksia hankkeen aikana tehdyistä TVT-kokeiluista. Opettajien kommentteja kerätään tänne heidän aikataulujensa mukaan. Listaa päivitetään jatkuvasti. Päivitetty 1.12.2014.

Opinto-ohjaus:

  • Kyvyt.fi -palvelun käyttöönotto ja portfolioiden luonti

    • Kyvyt.fi materiaalipankkina

  • Socrative kyselyissä ja äänestyksissä, Showbie tehtävien sähköisessä palauttamisessa

     

Äidinkieli:

  • Kurssikohtaiset sivut olleet Blogger-blogipohjiin tehtyinä 

    • Monisteet Bloggeriin (opiskelija voi itse tulostaa paperiversioksi, jos haluaa) 

    • Ryhmäkeskusteluja ja kurssituotosten kommentointia Bloggerin kommentointitoimintoa hyödyntäen


  • Äi9:ssä kurssityö tehtiin blogimuotoon Bloggeriin

  • 3. jaksossa oppilaat palauttaneet tekstejään Showbiellä, opettaja tehnyt arviointimerkinnät GoodReaderilla (iPad) ja palauttanut kommentoidut versiot Showbieen

  • Kirjoittamisen pohjaksi aineistotiedonhakua netistä; nettiaineistojen lähdekriittisyyden harjoittelua; 4. - 5. jaksoissa Äi3-kursseilla mm. videotuotosten tekemistä novellien pohjalta 
 
  • Ryhmäkeskustelujen ja -töiden koostamista sekä yhteiskirjoittamista Padletilla (kokeiltiin jo 3. jaksossa ja toimi hyvin)

  • Kielenhuoltotesti Socrativella
  
  • AI3-kurssilla oppilaat kirjoittivat iPadin CBB-ohjelmalla (Creative Book Bilder)  yhteisen kirjan, joka sisältää novelleja, runoja ja itse otettuja valokuvia. Videoita ei ehditty tehdä, mutta niitäkin olisi voinut kirjaan liittää.
  • AI2- ja AI8-kurssilla nettipohjaisia lähdekritiikkitehtäviä, jotka palautetaan sähköisesti opettajalle.

  • Mediakursseilla ja ilmiöoppimisessa opiskelijat pitävät oppimispäiväkirjaa Blogger-blogina
 
  • Kurssipalautteita välillä sähköisesti Google Driven lomakkeella.

  • Oppilailla suullisten esitysten tukena iPadiltä Apple-TV:n kautta monipuolista materiaalia


 Terveystieto:

  •  Showbiessä ryhmätöiden tehtävänannot ja töiden kirjallisten koosteiden palautus sinne


 Historia ja yhteiskuntaoppi:

  • Oppilastyöt Hi2-kurssilla: elokuvaa, animaatioita, tekstin tuottamista jne. (aikaisemmin olen teettänyt isot esitelmät)

  • Kahoot! ja Socrative läksynkuulusteluissa ja kokeisiin valmistavilla pohjatunneilla

  • Opintomatkalla teimme matkapäiväkirjaa (tekstiä ja kuvaa) Pagesilla
 
  • Socrative  pienempien kyselyiden tekemiseen (n. 70 opiskelijaa) 


  • Edmodon kurssialustat (4 eri kurssilla tammik. 2014) kyselyitä, tehtäviä, linkkejä, äänestyksiä Edmodon alustalta

  • Google Driven käyttö, dokumenttien jakaminen ryhmälle (opiskelija jakaa oman työnsä muille) yhdessä muokkaaminen

  • Padletin käyttöä, esim. kertaaminen, teollistumisen seurauksien kokoaminen jne.

  • Socrativella pistarit useammalle ryhmälle, myös avoimia kysymyksiä. 

  • Padletiä käytetty jakson 3 lopulla aktiivisesti.  Mm. yhteiskuntaopin kurssilla kunta-aiheiset tehtävät jaettiin Padletilla. Itse tehtävä tehtiin Google Drivella. Padlet oivallinen myös kertauskurssilla. Jokainen ryhmä sai oma tehtävän ja esittelee vastaussuunnitelmansa Padletilla. Kuunteleminen ja kommentointi helppoa, kun näki suunnitelman.

  • Sähköisen oppikirjan kokeilu( historia, Epookki)  jatkui jaksossa 3. Oppilaita yhteensä ryhmässä 39. Ensimmäistä kertaa koko kurssi ehdittiin käydä alusta loppuun. Ainakin sen voin sanoa, että opetus on muuttunut oppilaskeskeisemmäksi. Tiedonhaut helppo tehdä, kun lähes kaikilla on joko oma tai koulun kone.

  • Ensimmäinen kokonaan sähköinen koe yhteiskuntaopissa tehty. Ryhmä oli sen verran pieni, että uskalsin kokeilla uutta koetta, vain 21 oppilasta. Oppilailla kokeessa mukana joko oma tai koulun kone. Verkkoa sai käyttää vapaasti. Tehtävissä osassa mukana valmis verkko-osoite, osa vaati tiedonhakua ja osa tehtävistä vaatii aineiston vertailua

  •  ThingLinkillä tehty interaktiivisia kuvallisia esityksiä mm. maailman sodista ja maailman kulttuurien kurssilla. Todettu hyväksi ja oppilaiden mielestä hienoksi alustaksi.



Maantieto ja biologia:
  • GE1-kurseilla ollut koetta, vaan opiskelijat tekijät kurssityön Google Drivessa. Jokainen sai oman kartalta rajatun alueen tarkasteltavakseen ja siihen liittyen apukysymyksiä. Teknisesti asia tehtiin niin, että jokainen opiskelija loi itselleen google drive -dokumentin ja nimesi sen samalla kaavalla GE1 - harjoitustyö ETUNIMI SUKUNIMI. Opiskelija jakoi dokumentin minulle ja antoi oikeudet muokata tiedostoa. Kun työ oli valmis, merkittiin tiedostonimen loppuun VALMIS. Sen jälkeen arvioin työn, kirjoitin kommentit sähköisesti ja pisteytin. Lopuksi kirjoitin tiedostonimen loppuun “ja ARVIOITU”. Kukaan ei jättänyt työtä tekemättä… mutta 68 työn tarkistaminen näytöltä vaati uudet silmät :D
  
  •  iPad appsit opetuksen tukena: Google Earth (iPad), Disaster alert (iPad), Quakes (iPad) 

  •  Haettu karttapaikka.fi erilaisia karttoja, kuvakaapattu ne Word:iin ja piirretty kartan päälle mm. erilaiset maanmuodot ja metsätyypit. Tämän jälkeen siirretty kartan päälle piirretty piirros kartan päältä pois, ja verrattu, miltä alkuperäinen kartta ja itse piirretty kartta eroavat toisistaan.

  • Harjoiteltu ilmastodiagrammin piirtämistä LUMA:n (www.luma.fi) ohjeiden avulla. Harjoiteltu samalla liitetiedoston palauttamista koevastaukseen (Moodle).


Vieraat kielet:
 
  • ENA14-kurssilla (englanninkielisten maiden kulttuuri) suurin osa opiskelijaryhmistä teki kurssin lopussa pidettävän portfolioesityksen yhteisesti Google Drivella. Kurssilla käytettiin tabletteja lähes jokaisella tunnilla tiedonhaussa ja sanakirjoina. Usein myös Poppletia (iPad appsi) käytettiin asioiden jäsentelyssä.
  • Open tabletti on ollut oiva apu esim. ranskan suullisissa kokeissa. Oppilaat ovat osana kirjallista koetta vuorotellen tallentaneet videolle pienen lukunäytteen, joka minun on ollut tosi helppo ja nopea arvioida omalta tabletiltani. Samoin abit ovat tallentaneet videoita osana sanaston oppimista. Puuduttavat teemasanalistat on työstetty videoiksi siten, että kolme luo pikku roolileikin, kaksi näyttelee ja yksi kuvaa. Aikaa filmaukseen oli x päivää ja kukin ryhmä valitsi itse, milloin halusi kuvata ja tuli lainaamaan tablettiani. Näin saimme aiheesta Working Life huikeita videoita: lomautuksesta kertominen, palkankorotuksen pyytäminen, potkujen antaminen, äitiyslomalle jäävän töiden järjestely jne.
  •  WhatsApp (älypuhelimen viestisoveluus) videoiden ja äänen palauttamiseen.

  •  Siirretty yo-kuunteluita Moodleen ja tehty kuunteluita kotitehtävänä oppilaan omia mobiililaitteita hyödyntäen. 

  • Tehty yo-vihkoista Moodleen sähköisiä versioita, oppilas saanut näin välittömästi palautteen omasta suoritteestaan. Erittäin toimiva paketti esim. kertaamiseen, kun oppilas voi tehdä kotona yo-vihkon harjoituksia useampaan kertaan.



Matematiikka:
  
  • Showbie matematiikan opetuksessa. Oppilaat ovat ottaneet kuvat laskemistaan tehtävistä ja palauttaneet kuvat ohjelman kautta. Olen korjannut tehtävät iAnnotaten avulla (iPad appsi) ja palauttanut oppilaille sähköisesti showbien kautta. Ohjelmassa on yksi huono puoli. Sinne ei pysty lisäämään kuvia puhelimella. Tämä ominaisuus olisi todella tärkeä, koska kaikki oppilaat ottavat kuvat puhelimella. Saattaa olla, että seuraavassa jaksossa palautukset tapahtuu Google driven kautta. 

  •  Socrativella välikokeiden vastausten ilmoittaminen (oppilas laskee paperille ja kokeen lopussa kun kaikki valmiita, kynät pois ja puhelimilla "kopioidaan" valmiit vastaukset Socrativeen).


  • Oppilas ottaa valokuvan laskustaan, palautaa Showbiehen tai Pagesiin

  • TI-Nspire CAS -appsi iPadiin 25€, täysiverinen ja halvempi laskin kuin alkuperäinen. Apple-TV:n / AirServerin kautta taululle. Myös oppilas pystyy näyttämään laskunsa omalta iPadiltaan taululla langattomasti omalta paikaltaan.


  • MathPad -appsi iPadiin, tunnistaa matemaattisen käsinkirjoitetun tekstin suoraan konekirjoitusmuotoon. Yhtälön vienti suoraan esim. Pagesiin todella helppoa.

  •  Geogebra matematiikan opetuksessa, ollut mukana jo pitkään (PC-versio täysiverinen, tabletversio karvalakkimalli)

  •  Opetusvideoita tehty Explain Everythingilla. Tarjottu oppilaalle mahdollisuus harjoitella laskemista myös kotona opettajan "läsnäollessa".

Fysiikka ja kemia:


  • KE1 kurssilla laadittu mittava sähköinen monivalintapatteristo, jonka avulla opiskelijat ovat voineet harjoitella rajattomasti kemian termejä ja erilaisia uuden yo-kokeen alkupään tapaisia tehtäviä. Oppilaiden aktiivisuus harjoitusten tekemisessä yllätti opettajan, ja määrällisesti merkittävä harjoittelu tehtävien kanssa näkyi myös loppukokeessa. Sähköiset monivalinnat KE1 kurssin osana myös jatkossa.
  • PHET-simulaatiot fysiikan opetuksessa, havainnollistusta ja opetuksen elävöittämiseen: https://phet.colorado.edu/fi/ 

  •  Socrativella välikokeiden kerääminen fysiikassa, 3 ryhmän (75 oppilasta) välikokeiden korjaaminen vei 30 min. (!)


  • Blogger -kurssitöiden alustana mm. tähtitieteessä


  • Vernierin iPad appsit fysiikan ilmiöiden havainnollistajana ja mittausvälineenä. iPadin sisäänrakennetut nopeus ja korkeussensorit toimivat opetuksessa hyvin. Vernierista tiedot ja havainnot saa vietyä suoraan LoggerProhon.

MITÄ PUUTTUU? Kokemukset ja appsit: aleksi.lahti@riihimaki.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti